Met technologiegedreven marketing naar digitale volwassenheid

Bij marketing draait tegenwoordig om de customer experience. Je wilt een goed gevoel overhouden als je in contact komt met een organisatie. Hoe zorg je daarvoor, zodat de klant ook weer bij je terugkomt? Patrick van Eechoud, COO/partner bij uxbee en Sitecore Strategy MVP, vertelt dat na jaren van ontwikkeling de sector nu op een kruispunt terecht is gekomen waar technologie, verbinding en maatschappelijke verantwoordelijkheid samen de toekomst gaan vormen van klantinteracties.

Het is een belangrijke verschuiving en trend naar een meer persoonlijke en emotionele connectie. De klant verwacht niet alleen een gepersonaliseerde ervaring, maar ze willen zich ook emotioneel verbonden voelen met een organisatie. Dan heb je het onder andere over kernwaarden, storytelling en gebruikersverhalen. Van Eechoud noemt het resoneren en raken en ervoor zorgen dat de klant het gevoel krijgt dat je bedrijf met hen levelt. ’’De waardegedreven connectie is heel belangrijk, hoe sta je daar tegenover? Klanten voelen zich meer verbonden met merken die standpunten innemen over maatschappelijke kwesties, duurzaamheid bevorderen, of actief bijdragen aan de gemeenschap. Dit soort engagement toont aan dat het bedrijf zich niet alleen richt op winst, maar ook op het maken van een positieve impact in de wereld.’’

Uxbee zorgt hierbij voor de technologie, om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep, op het juiste moment, via het juiste kanaal over te brengen. Online is een belangrijk kanaal, maar hij stelt dat fysiek een winkel binnenstappen en andere relevante touchpoints ook geïntegreerd moeten zijn. Data en content spelen hierbij een voorname rol. Hoe ga je die inzetten en met elkaar verbinden? Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je als organisatie je klant echt (her)kent, zodat deze zichzelf niet opnieuw hoeft te introduceren. Waarbij je weet welke producten of diensten deze al heeft aangeschaft, zodat je je volledig kunt richten op eventuele nevenverkopen.  Van Eechoud verklaart dat veel organisaties nog silo’s hebben, waar essentiële informatie niet met andere afdelingen wordt gedeeld. ‘’Content, een personalisatie-engine en data, dat zijn de belangrijkste dingen voordat marketing überhaupt iets nuttigs kan gaan doen.’’

Marketing komt niet ver zonder passende technologie

Uxbee is de partner die marketing via technologie optimaliseert. Theo de Wolf, CEO en verantwoordelijk voor sales bij uxbee, stelt dat ze de marketing engine van bedrijven laten werken: “Marketing is een funnel waar marketing qualified leads moeten leiden tot sales qualified leads.”

Bedrijven die investeren in hun digitale marketingtechnologie hebben een voorsprong. Bij het ontwerpen en creëren van klantervaringen, nieuwe proposities en digitale transformaties speelt technologie een essentiële rol. Uxbee implementeert als Gold- en Focus-partner het technologisch marketingplatform van Sitecore. Met veel kennis en kunde, ze hebben namelijk vier Sitecore MVP’s in dienst. Een samenwerking start altijd met het formuleren van doelstellingen, vervolgens bespreken ze hoe ze de marketing engine zo kunnen aanzetten dat deze werkt richting die doelen. Dat doen ze op strategisch vlak, waarbij de strategie en het marketingplan van een bedrijf worden vertaald naar een goedwerkend platform. Als ze het marketinglandschap in beeld hebben, kunnen ze precies bepalen welke technologie daarbij het beste werkt.

‘’Veel bedrijven gebruiken hun engine als platte CMS, maar je kunt onder andere personaliseren, marketing automation opzetten, A/B-testen uitvoeren en AI toepassen’’, vertelt De Wolf. Uxbee zorgt voor de strategische analyse, maar ook de technische implementatie. Dat kan in de vorm van Sitecore als content management systeem, een personalisatie-engine of via een geïntegreerde tussenlaag waar belangrijke data zit. Ze zijn technisch gespecialiseerd én spreken de taal van de marketeer. ‘’We starten altijd met een workshop om de vraag achter de vraag de achterhalen. Als een klant bij je komt, zit er meestal veel meer achter dan ze in eerste instantie vertellen’’, aldus De Wolf.

Over uxbee

Uxbee is partner in technologiegedreven marketing. We vertalen doelstellingen naar een Digital Experience Platform waarmee onze klanten digitaal volwassen worden. Onze specialisaties zijn de strategie, techniek, implementatie en adoptie van marketingtechnologieën binnen organisaties.

 

*Dit artikel werd eerder gepubliceerd in Financieel Dagblad. Je leest het hele artikel hier op pagina's 6 en 8.*