" />

Sitecore Symposium 2022 Marketing recap

Het Sitecore Symposium 2022 zit er weer op. Dit jaar reisde ik af naar ‘The Windy city’: Chicago. Het evenement staat bekend om de nieuwe productaankondigingen, interessante kennissessies en het netwerken; de deelnemers wisselen onderling veel informatie uit. Dit jaar was het niet anders. Na de gebruikelijke presentaties, kondigde Sitecore op de tweede dag maar liefst drie nieuwe producten aan. Vanuit marketingperspectief, vertel ik hier graag meer over.

new products sitecore symposium

Sitecore Search

Sitecore kondigde vorig jaar al een zoekproduct aan onder de naam Discover.  Sitecore Discover is onderdeel van de nieuwe commercepropositie en is bedoeld om te kunnen zoeken op producten in een webshop. Sitecore Search verzorgt de zoekfunctionaliteit voor contentwebsites. Search gaat verder dan enkel het indexeren en tonen van de content op een website, het maakt het ook mogelijk om als marketeer invloed uit te oefenen op welke resultaten hoger in het overzicht moeten komen. Daarnaast is het mogelijk om promoties aan te maken. Het is zelfs mogelijk om zoekresultaten te a/b-testen en resultaten te personaliseren voor specifieke bezoekers.

Het innovatieve aan Sitecore Search is de toevoeging van predictive search, gedreven door machine learning. Wat inhoudt dat de zoekbalk tijdens het typen van de zoekterm al suggesties doet, afhankelijk van het waargenomen gedrag bij andere bezoekers. Met deze functionaliteit wordt het nog eenvoudiger om bezoekers sneller bij de juiste content te krijgen. Tot slot werd er verteld dat er in Sitecore Search ook rapportages beschikbaar zijn die het gebruik van de zoekfunctie in kaart brengen.

Sitecore Search kan een mooie toevoeging zijn voor bedrijven die meer willen dan de standaard search functionaliteit die tot nu toe beschikbaar was. Denk dan aan uitgebreide facets, meer controle over de manier waarop de resultaten worden vertoond en meer mogelijkheden met betrekking tot welke content van welke site wordt getoond in het geval van een multisite oplossing.

Content Hub One

Het tweede product dat werd aangekondigd is Content Hub One. Misschien niet de meest pakkende naam, maar wel een hele interessante toevoeging aan het productportfolio van Sitecore. Dit nieuwe product is namelijk een headless CMS in de meest letterlijke vorm. Het is een sterk uitgeklede versie van XM Cloud. Alhoewel er geen prijzen bekend zijn gemaakt, is de verwachting dat dit product moet gaan concurreren met voordeligere systemen zoals Contentful. Sitecore positioneert Content Hub One als een lichtgewicht CMS, bijvoorbeeld voor campagnesites of tijdelijke apps. Er is op dit moment nog niet heel veel meer bekend over dit product, maar hopelijk leren we snel meer.

Sitecore Connect

De laatste productaankondiging was voor Sitecore Connect. Sinds de aankondiging van het Sitecore Composible DXP was het duidelijk dat er nog wat gaten zaten in de software stack. Eén van de grootste gaten zal worden gevuld met dit nieuwe product. Alhoewel de naam wellicht verwarring schept (in het verleden hebben meerdere Sitecore producten deze naam al gedragen), beschrijft het wel goed wat dit product toevoegt aan de nieuwe generatie van Sitecore producten.

Connect moet de lijm worden tussen alle producten binnen het Sitecore productportfolio. Het is een no code/low code oplossing die het eenvoudig gaat maken om verschillende applicaties aan elkaar te koppelen. Er is dit keer niet gekozen om het product zelf in huis te ontwikkelen of te kopen, maar om het bestaande Workato als een White label aan te bieden. Dit betekent dat er vanaf de start al integraties zijn met een grote hoeveelheid applicaties. Sitecore heeft ook aangegeven dat ze druk bezig zijn om connecties toe te voegen voor alle Composable DXP producten. De eerste connectie zal die tussen Send en OrderCloud worden.

Nieuwe versie Sitecore XP

In al dat composable geweld worden gelukkig de huidige gebruikers van Sitecore XP niet vergeten. Eén dezer dagen zal Sitecore 10.3 worden gelanceerd. Er is niet veel gesproken over de inhoud van deze release, maar we weten wel dat er een nieuwe versie van SXA in zit. Deze versie maakt het mogelijk om al headless te werken met XP, wat een eventuele overstap naar XM Cloud een stuk eenvoudiger zal maken. Steve Tzikakis, CEO bij Sitecore, heeft benadrukt dat ze Sitecore XP zeker niet zullen vergeten en dat er nog actief aan doorontwikkeld zal worden. Goed nieuws dus voor de huidige gebruikers die nog niet over willen stappen naar de nieuwe Cloud producten.

Niet schokkend, wel duidelijk

Alhoewel er geen schokkende bekendmakingen waren tijdens het Symposium, is het wel duidelijk dat Sitecore een visie heeft voor de toekomst en dat deze steeds verder wordt ingevuld. Ze zitten duidelijk in een overgang van een alles-in-één-oplossing naar meer losse software blokjes die onafhankelijk van elkaar kunnen worden toegevoegd of vervangen. Deze ontwikkeling maakt het voor klanten veel eenvoudiger om zelf te bepalen welke elementen van hun marketing softwarestack ze willen gebruiken. 

Wil je meer informatie over de nieuwe producten van Sitecore? Neem dan contact met ons op en hou dit blog in de gaten om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen.

sitecore symposium 3JS

Meer weten over de laatste ontwikkelingen?