De 6 basics van Sitecore Commerce Cloud
Het is niets nieuws: je komt niet meer weg met een online etalage gevuld met je producten. Je moet cross-channel aanwezig zijn, je klanten (her)kennen, weten waar in het aankoopproces zij zich bevinden en je moet relevante content bieden. Een commerceplatform waar je dat niet mee kan, zet je op 3-0 achterstand. Door slim gebruik te maken van data binnen Sitecore Commerce Cloud, bied je de juiste producten aan, bij de juiste doelgroep, op het juiste moment.
Pak dat concurrentievoordeel
De concurrentie binnen de commercewereld is moordend. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil je succesvol zijn, moet je slim gebruikmaken van de mogelijkheden binnen én buiten je commerceplatform. Want commerce gaat verder dan je webshop, door je producten aan te bieden op verschillende apparaten en kanalen, kan je een volledig gepersonaliseerde klantervaring bieden. Precies wat je wilt, want alleen zo pak en behoudt je jouw voorsprong. De zes basisfuncties van Sitecore Commerce Cloud hieronder, helpen je met die voorsprong.
1 - Voorraadbeheer
Je kan moeilijk controleren wat je niet kan zien. Een goed commerceplatform geeft je de mogelijkheid om al je online en offline voorraad te beheren, inclusief het controleren van de beschikbaarheid en de hoeveelheid verkoopbare artikelen per kanaal, het overdragen van voorraad tussen winkels en het volgen van zendingen. Je krijgt een seintje wanneer je voorraad bijna op is of de voorraad is verlopen, en je kan productprijzen in meerdere valuta's weergeven.
2 - Catalogusbeheer
De digitale marktplaats verandert razendsnel. Het juiste commerceplatform zorgt ervoor dat je productcatalogi die veranderingen bij kunnen houden.
Het geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om je producten eenvoudig te ordenen en toe te voegen aan meerdere catalogi, categorieën en inventarissets. Je kan ook nog eens verschillende promoties toepassen.
Het maakt het makkelijker om productvariaties te definiëren, zoals één shirt dat verkrijgbaar is in meerdere prints en kleuren. Je maakt ook eenvoudig catalogi die in verschillende talen en valuta's op je website worden weergegeven.
Ten slotte kan je eenvoudig categoriehiërarchieën en relaties tussen producten categoriseren en vaststellen. Schoenen kunnen bijvoorbeeld worden onderverdeeld in dames-, heren- en kinderschoenen, maar ook in laarzen en sneakers
3 - Orderbeheer
Als het je doel is om relevante en aantrekkelijke content aan je klanten te tonen, is het belangrijk om te kunnen volgen wat je klanten kopen. Zodra een klant je product bezit en gebruikt, erover leert en je merk uit de eerste hand ervaart, is het een kans om contextuele intelligentie te gebruiken om de klantervaring echt naar een hoger niveau te tillen.
Met een commerceplatform dat aankoopgegevens en contentbeheer integreert, kan je voorkomen dat klanten gefrustreerd raken. Geef toe, het is ook vervelend om voor de zoveelste keer content te zien voor iets dat je net gekocht hebt. Het stelt je ook in staat om een relatie op te bouwen met behulp van gepersonaliseerde content - denk aan producthandleidingen, video's of aanvullende producten
4 - Klantenbeheer
Door je webshopbezoekers te volgen, gegevens te verzamelen en te reageren op hun activiteiten, kan je ze omzetten van anonieme bezoekers in leden van een klantsegment, met duidelijk gedefinieerde interesses en kooppatronen. Je kan die informatie vervolgens volgen, analyseren en omzetten in acties om de klantervaringen die je levert voortdurend te verfijnen.
5 - Tariefbeheer
Een commerceplatform met een gebruiksvriendelijke en flexibele tariefbeheer gaat hand in hand met personalisatie. Het biedt jou, als verkopende partij, de mogelijkheid om verschillende prijzen te bieden aan specifieke doelgroepen. Gepersonaliseerde prijsaanbiedingen kunnen rekening houden met de tijd van het jaar, huidige en voorspelde gebeurtenissen, gekochte eenheden en individuele aankoopgeschiedenis van klanten.
Nadat een klant bijvoorbeeld een paar laarzen heeft gekocht, wordt hij mogelijk gewaarschuwd dat de winter eraan komt, met een link naar een video of nuttige content waarin wordt uitgelegd hoe de laarzen moeten worden onderhouden om er jarenlang plezier van te hebben. Het kan ook een aanbieding bevatten met speciale prijzen voor impregnerende spray
6 - Promotiebeheer
Het aanpassen van promoties voor specifieke producten is een fantastische manier om je klantrelaties te personaliseren. Met het juiste commerceplatform kan je beslissen waar, wanneer en hoe klanten promoties aangeboden krijgen. Je kan regels instellen op basis van datum, tijd, ordergeschiedenis en meer.
Je kan bijvoorbeeld kortingen bieden aan slapende klanten, of korting bieden aan bezoekers binnen 24 uur nadat ze artikelen in hun winkelwagentje hebben achtergelaten. Het is een effectieve manier om (potentiële) klanten te laten zien dat je aandacht aan hen besteedt - en dat is jouw ticket tot een betere relatie en merkloyaliteit.
"De meeste merken zijn zich bewust van de behoefte aan meer gepersonaliseerde commerce-ervaringen. Toch verzamelt slechts 47% van de organisaties gegevens over de aankoopgeschiedenis."
- Onderzoek van Sitecore en Vanson Bourne, 2017
Wat moet je platform nog meer doen?
Naast de functionaliteiten die we hierboven noemen, ben je met Sitecore Commerce Cloud ook in staat om:
- Eenvoudig je online etalage te wijzigen met drag-and-drop functies;
- Je winkelwagentje, kassa en klantaccount makkelijk aan te passen;
- API-integraties te hebben met ERP en andere backofficesystemen;
- Het toekomstbestendig te maken met de schaalbaarheid van cloudimplementatie.
Met een native geïntegreerd digitaal content- en commerceplatform zoals Sitecore Commerce kan je alle klantgegevens en content binnen één centrale opslagplaats beheren. Het is een must-have op weg om je klanten relevante en gepersonaliseerde ervaringen te bieden voor, tijdens en na het moment van transactie.
'Laat commerce voor je werken' webinar
Wil je meer weten over Sitecore Commerce Cloud? Op woensdag 21 september om 10.30 uur heeft uxbee in samenwerking met Sitecore een webinar over dit thema georganiseerd. Tijdens dit 45 minuten durende webinar nemen uxbee’s Jeroen Huizinga en eCommercespecialisten van Sitecore Marc Ramer en Peter Fellows, je mee in de wereld van het platform aan de hand van een live demo.