Marketing Automation met Sitecore Send
In deze blogreeks ga ik dieper in op een aantal nieuwe composable oplossingen van Sitecore. Eerder schreef ik bijvoorbeeld over de verschillen tussen Sitecore Experience Manager en Sitecore Send en over List Management in Send. In deze blog ga ik dieper in op het automatiseringsgedeelte van Sitecore Send en hoe het zich verhoudt tot de Marketing Automation functies in Sitecore XP.
Sitecore Experience Platform vs. Sitecore Send
Op het eerste gezicht lijken beide oplossingen erg op elkaar. Beide bieden de marketeer een leeg canvas waarop de gebruiker automatiseringspatches kan maken, maar er zijn een aantal opmerkelijke verschillen.
Marketing Automation binnen het Sitecore Experience Platform (XP) is een geïntegreerd onderdeel van het systeem als geheel,
wat betekent dat alle functies binnen het platform kunnen worden gebruikt binnen een automatiseringsplan. De meeste marketing automation richten zich voornamelijk op het e-mailkanaal, zoals het geval is bij Sitecore Send, maar binnen XP is de toepassing iets breder. De automatiseringsvoorwaarden in XP maken gebruik van dezelfde regelset-editor als die in het CMS, maar niet de volledige set regels is beschikbaar. De meeste regels die kunnen worden gebruikt binnen een automatiseringsplan zijn beperkt tot regels die betrekking hebben op bestaande contacten.
Het voordeel van deze aanpak is dat een veel groter aantal scenario's kan worden geïmplementeerd, zoals het gebruik van automatiseringsplannen om de profielen van contactpersonen te verrijken op basis van hun gedrag op de website, of om de interactie op verschillende kanalen te analyseren.
De automatiseringsfuncties van Sitecore Send zijn primair gericht op het e-mailkanaal en het versturen van geautomatiseerde reacties op basis van interacties die de bezoeker heeft gehad via een formulier of een e-mail die hij heeft ontvangen. Dat lijkt misschien schraal, maar de praktijk leert dat dit de meest voorkomende use cases zijn voor organisaties.
Marketing Automation in Sitecore XP
Marketing Automation in Sitecore Send
Hoewel het brede scala aan mogelijkheden binnen Sitecore XP zijn grootste kracht is, brengt het ook veel meer complexiteit met zich mee. Het is vaak onduidelijk wat elke conditie doet. In de praktijk betekent dit dat het zelden of nooit wordt gebruikt voor andere toepassingen dan het verzenden van geautomatiseerde e-mails. Ik werk al jaren met XP marketing automation en het grootste probleem is altijd de betrouwbaarheid geweest. Vaak blijven contacten hangen in een automatiseringsstatus zonder de mogelijkheid om ze een bepaald pad op te duwen of ze gemakkelijk te verwijderen. Dit is een groot probleem, want de hele gedachte achter het automatiseren van je marketingactiviteiten is dat het sneller en betrouwbaarder moet zijn dan wanneer je het met de hand doet.
Sitecore Send maakt het eenvoudig
Sitecore Send biedt, naar mijn mening, een veel meer gestroomlijnde ervaring dan XP. Het is eenvoudig in te stellen en ik ben geen betrouwbaarheidsproblemen tegengekomen. Het opzetten van een automatiseringsworkflow is heel eenvoudig, ik zal het je laten zien:
Als je ‘automation’ opent vanuit de navigatie, krijg je een overzicht van alle automatiseringsplannen. Het is gemakkelijk om te zien welke plannen actief en inactief zijn. Je kan plannen eenvoudig opzoeken door te fileren op naam, aanmaakdatum of aantal keren geactiveerd.
Door een plan uit te vouwen, krijg je snel een overzicht van het aantal contacten die hebben gereageerd op berichten die door het automatiseringsplan zijn verzonden. Dit maakt het heel gemakkelijk om een snelle indicatie te krijgen van hoe een plan presteert zonder dat je elk individueel e-mailbericht hoeft te openen.
Om een nieuw plan te maken, klik je gewoon op de knop ‘nieuw’. Er zijn twee opties: maak er een aan de hand van een recept (sjabloon) of begin met een leeg canvas.
De standaard recepten dekken een groot aantal van de meest voorkomende gebruikssituaties. Het is daarnaast ook mogelijk om je eigen plannen als recept toe te voegen.
Elk recept bevat een kleine beschrijving van waar het plan voor gebruikt zal worden. Dit is slechts een uitgangspunt en kan worden gewijzigd of aangepast zodra het recept is gekozen.
Als je een recept als uitgangspunt kiest, wordt elke stap van het automatiseringsplan weergegeven op het canvas, maar de stappen moeten worden gedefinieerd voordat je het plan kunt activeren. De taken die moeten worden geconfigureerd, worden aan de linkerkant van het canvas weergegeven. Zo weet je precies wat je nog moet toevoegen om je plan te kunnen activeren.
De eerste status van een plan begint altijd met een trigger. Dit is de eerste actie die een contact toevoegt aan een automatiseringsplan. Er zijn een aantal triggers waaruit de marketeer kan kiezen. De triggers zijn onderverdeeld in verschillende groepen.
Door op het plusteken onder elke status te klikken, kan de gebruiker kiezen om een actie of een voorwaarde toe te voegen. Zoals de naam al doet vermoeden, zal een ‘voorwaarde’ evalueren of de bezoeker voldoet aan een aantal voorwaarden, zoals een bepaalde tijd wachten of voldoen aan een if/than statement.
De optie ‘acties’ kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een campagnebericht te triggeren of contactpersonen aan een lijst toe te voegen. Een van de krachtigste acties is de mogelijkheid om te posten naar een webhook. Hierdoor kunnen acties worden getriggerd binnen andere platforms, zoals een CRM-systeem of een analyseplatform.
Een interessante voorwaarde is de mogelijkheid om een flow op te delen in verschillende percentages. Hierdoor kan je een eenvoudige AB-test maken binnen een automatiseringsplan.
Wat ik denk...
De automatiseringsfuncties binnen Sitecore Send missen misschien de diepgaande systeemintegratie die Sitecore XP wel heeft, maar door een robuuster platform te bieden dat eenvoudig te gebruiken is, maakt dat Sitecore Send over het algemeen een competenter systeem is. Met de standaard toevoeging van posting naar webhooks is er geen scenario dat marketeers zich kunnen voorstellen dat Send niet aankan.
Zoals je kunt merken, ben ik enthousiast. Wil je nu weten of en hoe Sitecore Send in jouw organisatie past? Laten we dan eens kennismaken!