Waarom Conversie Optimalisatie ertoe doet
In de continu veranderende wereld van online zaken doen, draaide het lange tijd om het aantrekken van zoveel mogelijk verkeer naar je website. Logisch, want hoe meer bezoekers je hebt, des te groter de kans op meer omzet. Maar wat gebeurt er als de markt verzadigd raakt en het aantal potentiële klanten afneemt? Dan is het tijd om je aan te passen en slimmer te gaan vissen. En hier komt Conversie Optimalisatie (CRO) om de hoek kijken.
In deze blog duiken we in het concept van CRO, waarom het belangrijk is voor het succes van je bedrijf en hoe het je website kan omtoveren tot een conversie-krachtpatser.
Dus, wat is die zogenaamde Conversieratio?
De Conversieratio is een belangrijke maatstaaf die het percentage websitebezoekers meet dat een gewenste actie onderneemt, zoals het kopen van een product of zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Je berekent het door het aantal conversies te delen door het totale aantal bezoekers. Hoe hoger de conversieratio, hoe slimmer je dus vist.
Voor de duidelijkheid, stel dat we onze gewenste actie definiëren als een klant die een product koopt. Dit betekent dat ons doel zou zijn om zoveel mogelijk websitebezoekers te verleiden om een van onze producten te kopen.
Als 1 op de 100 bezoekers besluit om een van onze producten te kopen, zou dit onze conversie ratio op 1% brengen. Is dat te weinig voor je? Dan is het tijd om eens naar Conversie Optimalisatie (CRO) te kijken.
Wat is Conversie Optimisatie?
Conversie Optimisatie (CRO) is de kunst van het optimaliseren en verbeteren van het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie onderneemt. Het draait allemaal om het slimmer inzetten van tools en tactieken.
Het klinkt voor de hand liggend, maar je vangt gegarandeerd minder vissen als je zonder hengel of net vist.
CRO stelt je in staat om je klanten beter te begrijpen door hun gedrag te analyseren en de momenten te ontdekken waarop ze afhaken in het aankoopproces. En dat is slechts één van de vele succesvolle CRO-strategieën.