Testimonial: Stedin
Het probleem
Om de druk op de klantenservice te verlichten, is Stedin een jaar of acht geleden overgestapt van een platte website naar een website met veel meer self-service mogelijkheden voor de klant. Er is toen gekozen voor Sitecore als Content management platform en in plaats van samen te blijven werken met een externe partner, hebben zij ervoor gekozen om het hele Sitecore-platform in huis te beheren en door te ontwikkelen. Sindsdien hebben ze zelf een team met onder andere Sitecore ontwikkelaars in huis. Sjoerd Hartman, Product Owner Online Marketing bij Stedin, vertelt hierover: “Stedin is anders dan andere bedrijven omdat wij geen winstoogmerk hebben en niet aan leadgeneratie doen. We zijn netbeheerder, dus je bent automatisch onze klant als je in ons gebied woont. Je kan niet weg bij ons, dus ons doel is niet om zoveel mogelijk klanten binnen te halen, leads te genereren of andere sales gerelateerde activiteiten. Het gaat bij ons echt om onze klanten optimaal te bedienen. Daar zijn we bij Stedin veel mee bezig en daar hebben we onze eigen ideeën over. De speerpunten vanuit marketing zijn gericht op klantgemak en klanttevredenheid, daar zetten we heel erg op in en vanuit die gedachte bedenken we oplossingen voor de klant die onze eigen ontwikkelaars en IT’ers dan voor ons maken.”
Op het moment dat Stedin over moest op een nieuwe versie van Sitecore, moest een groot deel van de website opnieuw gebouwd worden. Sjoerd: “daar konden we wel wat ervaring en hulp bij gebruiken”. Omdat Stedin zelf het beheer van het platform uitvoert, heeft de samenwerking met Stedin een andere vorm dan gebruikelijk, uxbee heeft voor deze opdracht namelijk een Sitecore architect ingehuurd.
De oplossing
“We hadden op het moment van de migratie een aantal junior ontwikkelaars, we miste wat kennis en ervaring op het gebied van herbouwen”, aldus Sjoerd. Via een interne uitvraag naar externe ontwikkelaars met veel Sitecore kennis, is uxbee aangeraden. Eén van uxbee’s Sitecore architecten heeft de opdracht op zich genomen en is gedurende een jaar nauw betrokken geweest bij de migratie van het platform als teamlead van het project. Doordat uxbee al meerdere malen succesvol soortgelijke migraties had uitgevoerd voor andere klanten, was uxbee in staat deze migratie soepel te laten verlopen.