Testimonial: Stedin

Het probleem

Om de druk op de klantenservice te verlichten, is Stedin een jaar of acht geleden overgestapt van een platte website naar een website met veel meer self-service mogelijkheden voor de klant. Er is toen gekozen voor Sitecore als Content management platform en in plaats van samen te blijven werken met een externe partner, hebben zij ervoor gekozen om het hele Sitecore-platform in huis te beheren en door te ontwikkelen. Sindsdien hebben ze zelf een team met onder andere Sitecore ontwikkelaars in huis. Sjoerd Hartman, Product Owner Online Marketing bij Stedin, vertelt hierover: “Stedin is anders dan andere bedrijven omdat wij geen winstoogmerk hebben en niet aan leadgeneratie doen. We zijn netbeheerder, dus je bent automatisch onze klant als je in ons gebied woont. Je kan niet weg bij ons, dus ons doel is niet om zoveel mogelijk klanten binnen te halen, leads te genereren of andere sales gerelateerde activiteiten. Het gaat bij ons echt om onze klanten optimaal te bedienen. Daar zijn we bij Stedin veel mee bezig en daar hebben we onze eigen ideeën over. De speerpunten vanuit marketing zijn gericht op klantgemak en klanttevredenheid, daar zetten we heel erg op in en vanuit die gedachte bedenken we oplossingen voor de klant die onze eigen ontwikkelaars en IT’ers dan voor ons maken.”

Op het moment dat Stedin over moest op een nieuwe versie van Sitecore, moest een groot deel van de website opnieuw gebouwd worden. Sjoerd: “daar konden we wel wat ervaring en hulp bij gebruiken”. Omdat Stedin zelf het beheer van het platform uitvoert, heeft de samenwerking met Stedin een andere vorm dan gebruikelijk, uxbee heeft voor deze opdracht namelijk een Sitecore architect ingehuurd.

De oplossing

“We hadden op het moment van de migratie een aantal junior ontwikkelaars, we miste wat kennis en ervaring op het gebied van herbouwen”, aldus Sjoerd. Via een interne uitvraag naar externe ontwikkelaars met veel Sitecore kennis, is uxbee aangeraden. Eén van uxbee’s Sitecore architecten heeft de opdracht op zich genomen en is gedurende een jaar nauw betrokken geweest bij de migratie van het platform als teamlead van het project. Doordat uxbee al meerdere malen succesvol soortgelijke migraties had uitgevoerd voor andere klanten, was uxbee in staat deze migratie soepel te laten verlopen.

De ervaring

Sjoerd vertelt over de prettige samenwerking: “ik denk dat dit project en de ervaring die uxbee met zich meebracht enorm heeft geholpen om de kennis van het team naar een hoger niveau te tillen, onze interne Sitecore ontwikkelaars hebben veel opgestoken van de samenwerking. We waren blij toen het project succesvol was afgerond, maar we vonden het tegelijkertijd ook jammer dat uxbee daarmee wegging. Uiteindelijk hebben we nu, denk ik, wel voldoende expertise in huis om die dingen voortaan ook zelf op te pakken.”

De technische specificaties

Bij iedere upgrade wordt de afweging gemaakt om de huidige omgeving te upgraden of te kijken naar een herbouw op de nieuwe versie van Sitecore. Overwegingen waar je aan moet denken zijn: hoelang duurt een upgrade van de huidige website en hoeveel tijd is dit ten opzichte van herbouw? Bij herbouw is het voordeel dat je weer met een schone lei begint, je kan alle eerdere keuzes herzien en nieuwe technieken en patterns gebruiken, zoals bijvoorbeeld Helix. Daarnaast is de kwaliteit van de huidige implementatie belangrijk, voldoet deze aan de best practices van Sitecore? Als dit niet het geval is, maakt dat het upgraden een stuk complexer en tijdrovender. Bij Stedin was er een upgrade nodig van Sitecore 7 naar 9.3 met een vrij oude codebase. Daarom is hier gekozen om het platform live te houden op Sitecore 7 en op de achtergrond te gaan bouwen aan de vernieuwde versie van de website in Sitecore 9.3. Op het moment dat de nieuwe omgeving afgerond was, konden we met een simpele DNS wijziging snel overstappen van Sitecore 7 naar 9.3. Zo was Stedin weer klaar voor de toekomst met een nieuw, up-to-date Sitecore platform.