Testimonial: RAI Amsterdam
Het probleem
RAI Amsterdam maakte al langere tijd gebruik van het Sitecoreplatform, het is alleen nooit lekker uit de verf gekomen, tot ongenoegen van Manager IT & Digital, Bret Baas, hij vertelt: “De vorige leverancier heeft het product niet goed kunnen inrichten, waardoor het instabiel en inefficiënt was, niet goed werkte en doorontwikkeling niet mogelijk was.” Daarnaast had RAI Amsterdam te maken met een praktisch probleem; zodra er meer dan 300 bezoekers de website bezochten, ging de site down. Via Sitecore kwam Bret in contact met uxbee, “Ik heb tegen Sitecore gezegd dat ik de top 3 van Nederlandse partners wilde spreken. Geen marketingverhaaltje, ik wilde gewoon een partner die mij kon helpen. Daar stond uxbee bij, die ik al eens eerder had gesproken. Ik heb gezegd dat als uxbee het probleem met de bezoekersaantallen op kon lossen, we samen verder zouden gaan, zo geschiedde.”
Veel belangrijker nog dan het praktische probleem met de bezoekersaantallen, was de wens om door te kunnen ontwikkelen. Bret: “voor mij is de website en alles wat daarmee samenhangt een startpunt voor marketing automation. Ik wil veel meer interactie met onze klanten en efficiënter werken met behulp van het automatiseren van onze marketingactiviteiten en het persoonlijker maken van onze klantbeleving.”
De oplossing
De eerst stap is inmiddels genomen en dat is een intensieve samenwerking geweest. RAI Amsterdam heeft namelijk een tiental labels waarvan uxbee de herbouw op zich heeft genomen, inclusief de contentmigratie. RAI Amsterdam heeft nu een stabiel platform met goede data-integratie, waar de software goed is ingericht zodat de websites de capaciteit aankunnen. Daarnaast is er een optie om snel en makkelijk op te schalen als dat nodig is en met de toekomstplannen van de RAI, is dat geen overbodige luxe.
“We hebben de afgelopen jaren een backlog opgebouwd, die we nu eindelijk kunnen gaan realiseren. We kunnen naar die wereld waar de bezoeker continu centraal staat in zijn eigen beleving, waar hij zich ook bevindt. Zijn ervaring gaat soepel en naadloos in elkaar over, van eerste contact tot na het beursbezoek. Als je nu naar een beurs of evenement gaat, is het een soort barrièremodel. Je moet een kaartje zien te kopen, je moet er naartoe zien te reizen, je moet je auto zien te parkeren, je moet de ingang vinden, je jas ergens kwijt kunnen en dan is het evenement nog niet eens begonnen. Ik vind dat die customer journey voor het evenement ook al een positieve ervaring moet zijn, zodat je ontspannen de beursvloer oploopt. Je wordt naar je vooraf gereserveerde parkeerplaats geleidt, bij binnenkomst ben je automatisch met de WIFI verbonden, je wordt persoonlijk welkom geheten zonder dat je op zoek moet naar je kaartje. De data voor ons laten werken, daar gaan we naartoe.”, aldus Bret.
De volgende stap is doorontwikkelen, dat doen we aan de hand van de businessdoelstellingen. De afdeling interne marketing van RAI Amsterdam werkt in dat proces samen met onze marketingconsultants, zij kunnen de businessdoelstellingen scherpstellen en vertalen naar de technieken binnen Sitecore.