Testimonial: Unifiedpost
Het probleem
In eerste instantie liep Unifiedpost niet tegen een technisch probleem aan. Zij ervaarde echter dat hun werkwijze te veel verschilde van de partner waarmee ze hun Sitecoreplatform hebben opgebouwd. Bij dat bureau kwamen ze terecht voor een nieuwe huisstijl, waar ook een nieuwe website bij hoorde. Er is voor Sitecore gekozen omdat Unifiedpost wereldwijd veel producten vermarkt, ze zochten een systeem dat ze niet financieel zou straffen voor de vele domeinnamen, Sitecore is domeinonafhankelijk en bleek een goede fit.
Corporate Technical Marketingmanager, Geert Fransen, vertelt: “Het DNA van Unifiedpost is heel flexibel, agile bedrijf. De manier van werken voelt heel natuurlijk. Op een bepaald moment merkte we dat ons DNA niet meer paste bij die van de vorige partner, die heel projectmatig en strikt te werk ging. Een probleem betekent een ticket aanmaken en wachten op feedback. Als ik een nieuwe feature wilde, dan moesten we daar eerst een meeting over inplannen om te discussiëren over de impact, voordat er überhaupt tijd ingepland werd om te bouwen. Dat werkte voor ons gewoon niet prettig.” Geert heeft dat aangekaart bij de Sitecore partnermanager van de Benelux en kwam zo terecht op een klantbijeenkomst, daar ontmoete hij uxbee’s CSO Theo de Wolf. Geert: “We raakte in gesprek en van het een is het ander gekomen, zonder frictie en zonder zich op te dringen is Theo gewoon komen luisteren en heeft een voorstel gemaakt. Hij zag verhaal in wat Unifiedpost deed en dacht creatief mee, dat heeft de doorslag gegeven om met uxbee te gaan werken.”
De oplossing
Tijdens de overdracht van het platform aan uxbee, bleek uit de analyse dat de basis technisch in orde was. Unifiedpost ervaarde wel dat het doorontwikkelen steeds stroever liep, Geert vertelt hierover: “dan werd een nieuwe feature toch niet helemaal zo geïmplementeerd als gedacht en er werd minder proactief meegedacht. Soms is het goed te praten met iemand die de technologie goed kent, die dan twee extra vragen stelt, waardoor je beter begrijpt waar wij naartoe willen en dan zegt, ah, dan kunnen we het beter op deze manier doen om te voorkomen dat je later vastloopt. Dat was niet meer aanwezig bij de vorige partner.”
Uxbee is zich vooral gaan focussen op het optimaliseren en doorontwikkelen van het platform. Unfiedpost werkt met twee verschillende websiteformats. De ene is de corporate website, die wordt vanuit het hoofdkantoor beheerd. De andere zijn ruim 30 landenwebsites, die kennen één format, maar worden in ieder land afzonderlijk beheerd. Dat maakt dat alle optimalisaties goed doordacht moeten worden om de impact op de verschillende landen te ondervangen. Daarnaast is Unifiedpost ook actief in Azië. Daarom hebben we, naast de Europese server, ook een Azure server in Azië om de afstand te overbruggen en de snelheid te bevorderen.
Er zijn meerdere slimme koppelingen gemaakt met externe software. Er is onder andere een koppeling met webinar software actief. Hiermee worden de inschrijvingen voor een webinar aan de voorkant afgehandeld op basis van Sitecore Forms en is er aan de achterkant een link met de externe webinar software. Er is ook een koppeling gebouwd met het externe mailingplatform dat twee kanten op werkt. Als een bezoeker een websiteformulier invult, komt die data ook in het mailingsysteem terecht zodat ze meekunnen in mailingcampagnes. Maar dus ook de andere kant op. Als een al reeds geïdentificeerde bezoeker op de website komt door een link uit een mailing aan te klikken, wordt dat bezoek op basis van zijn emailadres gekoppeld aan zijn Sitecore ID. Zonder die koppeling zou Unifiedpost niet weten wie de bezoeker is omdat hij vanuit een extern mailingprogramma binnen is gekomen.