Testimonial: RAI Amsterdam

Het probleem

RAI Amsterdam maakte al langere tijd gebruik van het Sitecoreplatform, het is alleen nooit lekker uit de verf gekomen, tot ongenoegen van Manager IT & Digital, Bret Baas, hij vertelt: “De vorige leverancier heeft het product niet goed kunnen inrichten, waardoor het instabiel en inefficiënt was, niet goed werkte en doorontwikkeling niet mogelijk was.” Daarnaast had RAI Amsterdam te maken met een praktisch probleem; zodra er meer dan 300 bezoekers de website bezochten, ging de site down. Via Sitecore kwam Bret in contact met uxbee, “Ik heb tegen Sitecore gezegd dat ik de top 3 van Nederlandse partners wilde spreken. Geen marketingverhaaltje, ik wilde gewoon een partner die mij kon helpen. Daar stond uxbee bij, die ik al eens eerder had gesproken. Ik heb gezegd dat als uxbee het probleem met de bezoekersaantallen op kon lossen, we samen verder zouden gaan, zo geschiedde.”

Veel belangrijker nog dan het praktische probleem met de bezoekersaantallen, was de wens om door te kunnen ontwikkelen. Bret: “voor mij is de website en alles wat daarmee samenhangt een startpunt voor marketing automation. Ik wil veel meer interactie met onze klanten en efficiënter werken met behulp van het automatiseren van onze marketingactiviteiten en het persoonlijker maken van onze klantbeleving.”

De oplossing

De eerst stap is inmiddels genomen en dat is een intensieve samenwerking geweest. RAI Amsterdam heeft namelijk een tiental labels waarvan uxbee de herbouw op zich heeft genomen, inclusief de contentmigratie. RAI Amsterdam heeft nu een stabiel platform met goede data-integratie, waar de software goed is ingericht zodat de websites de capaciteit aankunnen. Daarnaast is er een optie om snel en makkelijk op te schalen als dat nodig is en met de toekomstplannen van de RAI, is dat geen overbodige luxe.

“We hebben de afgelopen jaren een backlog opgebouwd, die we nu eindelijk kunnen gaan realiseren. We kunnen naar die wereld waar de bezoeker continu centraal staat in zijn eigen beleving, waar hij zich ook bevindt. Zijn ervaring gaat soepel en naadloos in elkaar over, van eerste contact tot na het beursbezoek. Als je nu naar een beurs of evenement gaat, is het een soort barrièremodel. Je moet een kaartje zien te kopen, je moet er naartoe zien te reizen, je moet je auto zien te parkeren, je moet de ingang vinden, je jas ergens kwijt kunnen en dan is het evenement nog niet eens begonnen. Ik vind dat die customer journey voor het evenement ook al een positieve ervaring moet zijn, zodat je ontspannen de beursvloer oploopt. Je wordt naar je vooraf gereserveerde parkeerplaats geleidt, bij binnenkomst ben je automatisch met de WIFI verbonden, je wordt persoonlijk welkom geheten zonder dat je op zoek moet naar je kaartje. De data voor ons laten werken, daar gaan we naartoe.”, aldus Bret.

De volgende stap is doorontwikkelen, dat doen we aan de hand van de businessdoelstellingen. De afdeling interne marketing van RAI Amsterdam werkt in dat proces samen met onze marketingconsultants, zij kunnen de businessdoelstellingen scherpstellen en vertalen naar de technieken binnen Sitecore. 

De ervaring

Met een herbouw kan het voelen alsof er niet zoveel gebeurt. Na een periode van hard werken, staat er een platform, net als voordat er gestart werd. Bret beaamt dat: “we hebben heel hard gewerkt met zijn allen en hebben nu eigenlijk pas een basis. Wel een basis van waaruit we eindelijk verder kunnen bouwen.” En daar hebben zowel RAI Amsterdam als uxbee superveel zin in. Bret: “Er zit bij uxbee heel veel passie en toewijding in het project. Dat past enorm bij een bedrijf zoals wij zijn. Wij willen ook de positieve flow erin houden.” Die passie en toewijding kan echter ook een valkuil zijn: “We begrijpen elkaar, de twee culturen passen zo goed bij elkaar dat we in het begin elkaars eigenschappen overnamen, ook de slechte. Waardoor we als een stel enthousiaste jonge puppy’s met heel veel kennis en kunde, te snel achter elkaar aan rende. Daar hebben we structuur in kunnen brengen. uxbee heeft heel duidelijk de lead gehad in de herbouw, eerst die stap, dan kijken we verder. Dat werkt heel goed. Gelukkig kunnen we ook eerlijk tegen elkaar zijn, zonder in een afrekencultuur te komen. We hebben één gezamenlijk doel en dat is het eindresultaat naar een hoger niveau brengen en dat werkt gewoon heel goed.”

De technische specificaties

We hebben het platform herbouwd op basis van Sitecore Managed Cloud en daarbinnen hebben we gekozen voor de containervariant. Dit maakt de scheiding tussen infrastructuur en code heel duidelijk. De deliverables zijn images. Op een image vindt je alle zaken die nodig zijn om een Sitecore omgeving goed te laten functioneren. Tijdens het laden van de Sitecore omgeving wordt de image ingeladen. Hierdoor zijn de items tijdens het starten van de Sitecore omgeving al aanwezig en hoeven deze niet meer achteraf gepusht te worden. Dit zorgt ervoor dat een release met veel minder handelingen kan worden uitgevoerd. Releasen doen we dan ook met een druk op de knop en is supereenvoudig. Binnen 15 minuten staat er een nieuwe release online op basis van het blue/green principe. Dit maakt het hele releaseproces zeer betrouwbaar.

Om minder afhankelijk te zijn van derde partijen is er gekozen om zo min mogelijk externe tools toe te voegen aan het platform. Dit houdt het platform goed beheersbaar en beheerbaar en er kan bespaard worden op integraties. We hebben een fundering gebouwd op basis waarvan alle huidige en toekomstige labels binnen de RAI zelf hun website kunnen inrichten. De contentbeheerders en marketeers van de RAI beschikken nu over een uitgebreide set van contentbouwstenen waarmee ze hun website kunnen opbouwen en beheren zonder tussenkomst van de technische partner. Dit verkort de time-to-market voor de RAI substantieel.

Doordat Sitecore XP veel informatie over een bezoeker en zijn gedrag verzamelt, is het mogelijk om content op een pagina te personaliseren. Dit is het startpunt voor de RAI Amsterdam om een volledige gepersonaliseerde customer journey uit te werken. Dit alles heeft geleid tot het opleveren van een supersolide basis van waaruit we verder kunnen bouwen!

De klant aan het woord:

Benieuwd wat we onder andere voor onze klanten hebben gedaan? Lees de klantcases en ontdek een greep uit de mogelijkheden, leer meer over onze aanpak en de ervaringen van onze klanten.