Sneller en zelfstandiger werken: hoe XBE het verschil maakt voor RAI Amsterdam

Bij RAI Amsterdam draait alles om beleving. Grote publieksbeurzen als de Negenmaandenbeurs en Huishoudbeurs vragen om flexibele, actuele en visueel aantrekkelijke online communicatie. Het vorige platform (Sitecore XP) bood steeds minder ruimte voor snelheid en creativiteit. Tijd voor een fundamentele verandering. RAI koos, samen met hun MarTech-partner uxbee, voor Sitecore XM Cloud in combinatie met de Experience Building Engine (XBE): een modern, modulair contentplatform dat het leven van marketeers makkelijker maakt.

Het uitdaging: versnipperde processen en beperkte flexibiliteit

Binnen RAI Amsterdam werkte het contentteam jarenlang met Sitecore XP. Hoewel robuust, liep het platform tegen z’n grenzen aan: het was log en technisch, met weinig ruimte voor visuele vrijheid. Vooral in aanloop naar een beurs, een piekperiode waarin veel tegelijk moet gebeuren, liepen de teams tegen de beperkingen aan.

We spreken Paul Rozenbeek, Online Marketeer bij RAI Amsterdam binnen het domein ‘vrouw en baby’: “Met het vorige systeem voelde het altijd wat traag en omslachtig. Als meerdere mensen tegelijk aan content werkten, werd het snel frustrerend. Je kon weinig zelf aanpassen, alles moest via omwegen.”

Het aansturen van externe ontwikkelaars en IT-afdelingen kostte veel tijd. Er was behoefte aan een toekomstbestendig alternatief waarmee het team zelfstandiger kon opereren.

De oplossing: XBE als intuïtief en schaalbaar platform

In samenwerking met uxbee besloot RAI Amsterdam over te stappen op Sitecore XM Cloud in combinatie met XBE: een modern contentplatform gebaseerd op composable technologie. XBE combineert de kracht van headless CMS, personalisatie, workflow, design system en contentmodellering in één slimme laag.

Voor Paul was de overstap verademend: “XBE is echt een levend systeem. Je merkt aan alles dat het met je meegroeit. Het is intuïtief, visueel ingesteld en sluit aan op hoe marketeers werken. Voor mij als marketeer met een achtergrond in design is dat goud.

De implementatie werd begeleid door uxbee; met werksessies, begeleiding en korte iteraties vanuit backlogontwikkeling. Daarbij hield het team rekening met het seizoensgebonden karakter van RAI’s werk: in aanloop naar een beursperiode intensief, daarbuiten rustiger. Paul: “Ik werk nu veel zelfstandiger. Het aanmaken van pagina’s, modules aanpassen, artikelen publiceren: het gaat razendsnel. Zelfs stagiairs hebben nauwelijks uitleg nodig.

Het resultaat: snellere time-to-market, meer vrijheid, minder afhankelijkheid

Inmiddels werkt RAI Amsterdam soepel met XBE. Tijdens de piek rondom beurzen als de Negenmaandenbeurs en Huishoudbeurs maakt Paul dagelijks nieuwe contentpagina’s aan, bewerkt hij programma-overzichten en stemt hij de homepage af op actuele behoeften. Alles zonder afhankelijk te zijn van developers of externe afdelingen: “De snelheid waarmee ik nu kan werken is misschien wel de grootste winst. Pagina’s staan binnen no time live, precies zoals ik ze wil hebben.” Ook de samenwerking met uxbee wordt als positief ervaren: “Ze schakelen snel, denken mee en weten waar je naartoe wilt. Zelfs met alle interne schakels die we bij de RAI hebben, blijven zij flexibel en oplossingsgericht.”, aldus Paul.

Met snelheid en flexibiliteit de toekomst tegemoet

Met XBE beschikt RAI Amsterdam over een flexibel platform dat aansluit op de manier van werken van hun marketingteam. De combinatie van snelheid, visuele vrijheid en toekomstbestendigheid maakt XBE tot een logisch fundament voor de komende jaren. Paul: “Je merkt aan alles dat XBE een platform is dat blijft ontwikkelen, net als wij. Het is een levend systeem, snel en overzichtelijk, dat vind ik heel waardevol. Dus wij zitten goed.


De klant aan het woord:

Benieuwd wat we onder andere voor onze klanten hebben gedaan? Lees de klantcases en ontdek een greep uit de mogelijkheden, ontdek meer over onze aanpak en de ervaringen van onze klanten.