Personalisatie is als seks bij pubers

Om maar meteen met de deur in huis te vallen… Personalisatie is net als seks bij pubers; ze hebben het er allemaal over, maar er zijn er weinig die het echt doen. Zo, die zit. Helaas lijken veel organisaties op deze pubers. Begrijpelijk hoor, want hoe pak je personalisatie aan? De noodzaak is er wel, want consumenten worden steeds veeleisender op het gebied van content en aanbiedingen. Als die niet relevant zijn, haakt de consument simpelweg af. Maar waar begin je? In dit blog geef ik je zes praktische tips om relevanter te zijn voor je online bezoekers met behulp van gerichte personalisatie. Helemaal mooi: je kan er vandaag nog mee aan de slag!

Je kan ‘personaliseren’ erg groot en ingewikkeld maken. Los van het feit dat je daar oneindige middelen voor nodig hebt, is het ook écht niet nodig. Als je wilt beginnen met personaliseren, begin dan vooral klein. Je kan later altijd uitbreiden. Met dit principe in het achterhoofd, hebben wij het Stepstone model* van Sitecore verder ontwikkeld. Aan de hand van dit model helpen we onze klanten om kleine stapjes te zetten op weg naar digitale volwassenheid. En daar heb je niet eens de laatste versie van Sitecore voor nodig.

1. Klant versus niet-klant

Het meest voor de hand liggende onderscheid dat je kan maken is tussen klanten en niet klanten. Veel websites hebben een persoonlijke of mijn-omgeving. Uit klantonderzoek bij een organisatie waarvoor wij nu werken, bleek dat de persoonlijke omgeving daar de belangrijkste reden voor terugkerend bezoek was. Maak het je klant dan ook zo gemakkelijk mogelijk om in te loggen. Bijvoorbeeld door de inlogbutton te vergroten of op een prominentere plek weer te geven. Zo kan je beter met je bestaande klanten in contact komen en creëer je sneller een kans op cross-, up- of deep-selling bij deze doelgroep.

2. Trek je gepersonaliseerde mailcampagnes door naar je website

Personalisatie wordt inmiddels al veel toegepast in e-mailcampagnes en direct mailings. Hier worden klantkennis en klantgedrag gebruikt om content, momentum of inhoud aan te passen op basis van de aanwezige kennis. Die e-mail is nog maar het begin. Want wat gebeurt er met de aangeboden content na een klik vanuit die e-mail? Vaak zie je dat personalisatie wordt losgelaten en generieke content wordt aangeboden; jammer! Waarom schuiven we al die kennis over de bezoekers opzij, zodra de klant de website bezoekt? De geklikte link vanuit de e-mailcampagne kan namelijk heel veel zeggen over de interesse van de bezoeker. Zonde om dat moment te verliezen.

Idealiter maak je dus e-mailcampagnes voor specifieke segmenten, zo heb je de controle over welke boodschap een deel van je klantenbestand krijgt. Daar wordt de landingspagina op aangepast, bijvoorbeeld door het gebruik van verschillende call-to-actions voor prospects, nieuwe klanten of loyale klanten. Door op deze manier gebruik te maken van personalisatie is het ook niet meer nodig om heel veel verschillende landingspagina’s te maken, het is dus een stuk eenvoudiger om de campagnes te managen.

3. Klikgedrag van de bezoeker

Binnen Sitecore is het mogelijk om te personaliseren op basis van het gedrag gedurende een sessie. Met Sitecore versie 8 en hoger is het daarnaast zelfs mogelijk om over verschillende sessies heen te personaliseren. Maar zelfs door te personaliseren binnen een sessie kan je al veel relevanter zijn. Wanneer je de aanname doet dat eerder bezochte pagina’s de interesse van je bezoekers weerspiegelen, kan je deze informatie gebruiken. Je kan bijvoorbeeld heel eenvoudig specifieke producten van eerder bezochte productpagina’s laten terugkomen op andere pagina’s. 

4. Fase van aankoop van de bezoeker

Op basis van het klikgedrag en de bezochte pagina’s kan je ook proberen in te schatten in welke fase van aankoop iemand zit. Heeft een bezoeker veel of diepliggende pagina’s bezocht over jouw product, specifieke informatie bekeken of gedownload? Dan kan je eens proberen om deze bezoeker aan te zetten tot actie via aangepaste, meer actiematige content, buttons of een call-to-action.

5. Herkomst van een bezoeker

Niet alleen het gedrag op je website is relevant voor personalisatie. Al voordat een klant je website bezoekt zijn er diverse aanknopingspunten. Komt je bezoeker van een specifieke website of uit een e-mailcampagne? Gebruik dan eventueel logo’s, teksten of visuals die herkenbaar zijn. Zo adviseerde wij laatst één van onze klanten om websitebezoekers vanuit een belangrijke referer het logo van deze partij te tonen op de landingspagina. Daarnaast kan je landingspagina’s ook personaliseren op basis van specifieke campagnes. Sitecore biedt de mogelijkheid om specifieke campagnecodes aan te maken, die je kan gebruiken in de URL en op basis waarvan personalisatie kan worden ingericht.

6. Personalisaties voor mobiel

Natuurlijk is je website responsief en misschien zelfs wel met mobile first gedachte gemaakt. Maar alsnog kan het interessant zijn om personalisaties toe te passen voor mobiele bezoekers of juist voor desktop bezoekers. Zo kan je ervoor kiezen een eenvoudiger formulier te tonen voor mobiele bezoekers met minder velden dan de desktop versie heeft. Dus niet alleen schalen, maar echt relevanter maken voor de mobiele bezoeker.

Nu ben jij!

Deze zes genoemde tips zijn heel gemakkelijk in te richten en toepasbaar in diverse branches en voor verschillende type websites. Het geeft de mogelijkheid om laagdrempelig te beginnen en houdt personalisatie behapbaar. Kom je er even niet uit? Geen paniek, neem gerust contact met ons op, dan helpen we je verder! Geen reden meer om niet te starten met personalisatie op je website. Wanneer begin jij?

*uxbee Stepstone model:

Stepstone model

Stepstone model2