5 trends die je de kracht van personalisatie laten zien

Organisaties en marketingteams realiseren zich steeds meer het belang van personalisatie. Maar liefst 71% van de klanten verwacht niet alleen personalisatie, ze raken zelfs gefrustreerd als hun ervaring niet persoonlijk is. En zoals je wellicht weet, kan zelfs de geringste frustratie een klant doen vertrekken.

Een persoonlijke klantbeleving biedt aanzienlijke voordelen voor zowel jouw bedrijf als de klant. Het is een win-winsituatie. En dat zou zomaar de reden kunnen zijn dat de populariteit van personalisatie exponentieel toeneemt.

Het tonen van de juiste inhoud op het juiste moment resulteert niet alleen in hogere conversieratio's en meer verkoop, maar het doet ook wonderen voor de klantloyaliteit. Een klant die zich begrepen voelt, is eerder geneigd bij jouw bedrijf te blijven. Als jouw personalisatie goed genoeg is, kunnen ze zelfs een fan worden.

Het afgelopen decennium heeft veel innovaties op het gebied van personalisatie gebracht, maar de snelheid van innovatie neemt toe. In deze blog delen we de 5 belangrijkste personalisatietrends die we op dit moment zien. 5 trends die naar verwachting het spel van personalisatie in 2024 zullen veranderen. Laten we erin duiken.

Trend 1: Door AI aangedreven hyper-personalisatie

We kennen allemaal de gebruikelijke tactieken zoals het aanbevelen van producten op basis van eerdere aankopen of het gebruiken van de voornaam van de klant in een e-mailcampagne. Hyper-personalisatie gaat echter een stap verder dan deze (laten we eerlijk zijn) eenvoudige praktijken.

Dankzij AI zijn innovatieve softwareplatforms nu in staat om real-time hyper-gepersonaliseerde ervaringen voor hun klanten te creëren. Sitecore, ons favoriete platform voor hyper-personalisatie, is daar een voorbeeld van. Laten we eens kijken naar een voorbeeld van onze oprichter Theo de Wolf:

“Stel je voor dat een anonieme klant je website bezoekt. Wanneer hij klikt op een paar witte Nike-sneakers, weet Sitecore meteen wat het hierna moet tonen. Gebaseerd op de verwachting dat je op zoek bent naar sneakers, specifiek Nike en wit, toont Sitecore automatisch andere paren sneakers die aan deze verwachting voldoen. Als een klant op een van die aanbevelingen klikt, bouwt Sitecore voort op die strategie om meer informatie te verzamelen, bijvoorbeeld via A/B-testen in realtime, wat inzicht geeft in wat wel en niet werkt voor elke individuele bezoeker.”

Trend 2: Cookievrije en privacygerichte personalisatie

De snelle opkomst van technologie roept ook zorgen op over gegevensprivacy. Google stopt bijvoorbeeld de ondersteuning voor third-party cookies in 2024, wat betekent dat bedrijven zelf klantgegevens moeten beheren. Cross-site tracking behoort tot het verleden, waardoor bedrijven nieuwe manieren moeten vinden om relevante advertenties en content aan te bieden. Eerstelijnsgegevens worden steeds belangrijker voor marketing- en salesteams.

Sitecore vult deze leemte door cookievrije personalisatie aan te bieden. Zoals hierboven uitgelegd, heeft Sitecore geen persoonlijke informatie nodig om gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden. Het is nu mogelijk om de interesses en voorkeuren van een klant af te leiden op basis van historisch en realtime gedrag.

En als een klant besluit zijn informatie achter te laten bij jouw organisatie, is de data van jou. Dit waarborgt de naleving van GDPR-regelgeving en de overgang naar first-party cookies. Sitecore gaat zelfs een stap verder in het verzamelen van first-party data. Als een klant besluit zijn informatie achter te laten, wordt deze automatisch gekoppeld aan alle gegevens die de AI van Sitecore al heeft verzameld. Uit deze gegevens creëert Sitecore een individueel klantprofiel met demografische gegevens, gedrag uit het verleden, voorkeuren, activiteiten en transactiegeschiedenis. Deze individuele klantprofielen stellen je in staat zeer relevante klanttrajecten en advertenties te creëren en laten je jouw klant echt begrijpen, terwijl je zelf eigenaar blijft van de first-party data.

Trend 3: Omnichannel personalisatie

De online en offline wereld komen snel samen. Om een werkelijk gepersonaliseerde ervaring te creëren, moet jouw klanttraject alle dimensies omvatten. In de afgelopen jaren hebben we gezien dat grote fysieke bedrijven de overstap maken naar de digitale wereld.

Starbucks is bijvoorbeeld begonnen met online leveringen en heeft een app geïntroduceerd die handige diensten aan klanten biedt. Met de app kunnen klanten nu vooraf hun koffie aanpassen en bestellen. Starbucks maakt gebruik van de gegevens om de ervaring van hun klanten zowel online als in hun fysieke winkels te personaliseren.

Om het meeste uit omnichannel personalisatie te halen, heb je een platform nodig dat al jouw kanalen integreert, zoals Sitecore dat doet. Het verzamelt gegevens van al jouw kanalen en verenigt deze in één platform. Uit deze gegevens creëert het automatisch individuele klantprofielen, waarmee je zeer relevante content over meerdere kanalen tegelijk kunt tonen.

Trend 4: Augmented Reality personalisatie

Een van de tools die de digitale en fysieke wereld met elkaar kunnen verbinden, is Augmented Reality. In plaats van enorme hoeveelheden producten in een fysieke winkel te tonen, stelt augmented reality fysieke winkels nu in staat om hun aanbod digitaal te presenteren.

Voor e-commercebedrijven biedt augmented reality de mogelijkheid om de ervaring van het lopen door een fysieke winkel te simuleren. Hiermee kun je een levendige merkervaring creëren die meer interactie met de klant mogelijk maakt.

Maar het biedt ook een breed scala aan mogelijkheden om de ervaring van jouw klant nog verder te personaliseren. Als de gegevens aantonen dat een specifieke klant altijd zwarte sneakers koopt, kun je deze kleur integreren in hun fysieke augmented customer journey. Het draait allemaal om het laten voelen van begrip aan jouw klant.

Enkele voorbeelden van bedrijven die al augmented reality in hun strategie hebben geïntegreerd:

  • Ikea's Studio-app laat je 3D-beelden maken met je huidige meubels. Met de app kun je eenvoudig alle elementen vervangen door producten van Ikea. Je kunt zelfs een nieuwe kleur voor je muren kiezen.
  • De online brillenfabrikant Charlie Temple gebruikt augmented reality zodat je online hun assortiment aan brillen kan passen.

Trend 5: Voice- en chatbot-personalisatie

Met de release van ChatGPT is de definitie van 'chatbot' in een oogwenk veranderd, en de revolutie is pas net begonnen. Door individuele klantprofielen te integreren met door AI aangedreven chatbot-technologie, kunnen bedrijven op een zeer relevante manier met klanten communiceren.

Hetzelfde geldt voor voice-personalisatie. Iedereen kent Apple's Siri en Amazon's Alexa, maar deze technologie is bedoeld voor personalisatiedoeleinden. Stel je voor hoe handig het zou zijn als je je spraakassistent gewoon kon vragen om op zoek te gaan naar een mooi paar sneakers. Om vervolgens een breed scala aangeboden te krijgen, specifiek gebaseerd op jouw unieke voorkeuren. Voice-personalisatie maakt het mogelijk.

Sitecore maakt het eenvoudig om de meest moderne AI-aangedreven chatbots en spraakfuncties, zoals Cognigy, te integreren in jouw voorkeurskanaal.

Uxbee helpt jou personaliseren

De personalisatiemogelijkheden van Sitecore zijn enorm. Wij zijn hier om het volledige potentieel van Sitecore te ontsluiten en het te integreren in jouw marketingstrategie.

Ons doel is om Sitecore voor jou te laten werken. Om de meest bevredigende gepersonaliseerde ervaringen voor jouw klanten te creëren, terwijl we jouw conversieratio's en verkoop verhogen.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen het meeste uit Sitecore te halen? Plan gerust een vrijblijvend adviesgesprek met onze expert op het gebied van Digitale Klantbeleving, Theo!